Suceveanca Doina IACOBAN, un PROFESIONIST la Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene
Expertiza și rezultatele doamnei Doina Iacoban în domeniul atragerii și implementării fondurilor europene, acumulată în peste 20 de ani de activitate, o recomandă ca un profesionist în acest domeniu vital pentru dezvoltarea segmentelor deopotrivă public cât și privat din România
Anunțul nominalizării și numirii dumneaei în funcția de Subsecretar de Stat la Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, în luna iunie a acestui an, nu a fost prin urmare o surpriză absolută. Mai curând, o surpriză plăcută! A fost plăcut să constatăm că un profesionist, fără apartenență politică, a fost nominalizat, pe baza expertizei pe care o deține, într-o demnitate publică.
Cu ce planuri ați venit la MIPE?
Da – întrebarea este o provocare – sună că o antologie a activității profesionale. Provin dintr-un domeniu de activitate specific Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, am înființat și coordonat Asociația Gal Sucevița Putna – un parteneriat public-privat de succes, care are profilul entității de management al fondurilor europene finanțate în cadrul Programului Leader, o organizație cu performanță în gestionarea fondurilor alocate, cu performantă în realizarea coeziunii la nivelul microregiunii și a gestionării parteneriatului.
Cea de-a doua componentă – foarte importantă a activității este expertiza dobândită în cadrul firmei de consultanță, cu elaborarea, implementarea și finalizarea unui important portofoliu de proiecte în domenii diverse: de la restaurarea obiectivelor de patrimoniu la nivelul regiunii Nord Est dar și la nivel național, la dezvoltarea infrastructurii de turism, la dezvoltarea capacităților de producție și servicii și până la proiectele dedicate administrației publice – elaborate și implementate într-o manieră strategică.
Am constatat, în ani, că doar într-un mod planificat poți să obții rezultate vizibile, complementaritatea proiectelor asigurând dezvoltarea unui teritoriu delimitat la nivel de comună, oraș, municipiu, microregiune sau regiune.
Prin expertiza celor 20 de ani de activitate, cu lecțiile învățate în interfața de implementare a proiectelor, mi-am fundamentat planurile pentru activitatea în funcția de Subsecretar de Stat la Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene și mi-am propus ca, prin toată activitatea mea, să contribui la crearea unui sistem eficient și modern de armonizare și fluidizare a sistemului de implementare a proiectelor, să vin în sprijinul beneficiarilor finanțărilor europene din prima interfață, cea de autoritate de management, pentru a construi și eficientiza întreg ansamblu al capacității de implementare a programelor acestei perioade de programare.
Prin adaptarea ansamblului de instrumente și proceduri de lucru care să genereze fluidizarea procesului de depunere a cererilor de finanțare, diminuarea volumului de documente solicitate și prioritizarea utilizării informațiilor existente în platformele digitalizate, scurtarea perioadei de evaluare a proiectelor prin utilizarea criteriilor automate de evaluare generate de platformele de lucru, scurtarea perioadelor precontractuale, sunt elemente care pot crea un sistem de implementare eficient și simplu atât pentru finanțator cât și pentru solicitanți, cu respectarea disciplinii procedurilor de implementare și în conformitate cu prevederile legale .
Aceste câteva elemente esențiale al managementului de proiect vor genera succesul perioadei de programare 2021-2027.
Cum ați descrie, din punct de vedere economic, momentul octombrie – decembrie 2022 pentru România?
Momentul octombrie – decembrie 2022 pentru România va fi unul cu foarte multe angajamente , cu o activitate efervescenta în acest domeniu vital pentru dezvoltarea sectorului public și privat, se vor semna contractele de finanțare din PNRR pentru componentele aferente Valului Renovării și Fondul Local, vor fi lansate licitații de proiecte pentru componentele sociale, sănătate, educație, mediu.
Concluzia pentru acesta perioadă este că tot sistemul economic al țării trebuie să devină dinamic astfel încât fondurile pe care le avem la dispozitile să le transformăm în proiecte funcționale care să asigure consolidarea infrastructurii publice pe de o parte, iar pe de altă parte pentru domeniul privat să faciliteze refacerea și restructurarea economiei, încât să creeze premizele pentru accesarea de piețe noi, păstrarea și crerea de noi locuri într-o perioadă de vulnerabilitate economică.
Care sunt principalele direcții pe care ar trebui să își concentreze eforturile Administrația Publică Locală din perspectiva Investițiilor și Proiectelor Europene?
Intervențiile propuse în această perioada de programare vor fi concentrate pe cele 5 obiective principale de politică ale Comisiei Europene, viitoarele proiecte asigurând dezvoltare sustenabilă și integrată a zonelor urbane și rurale prin inițiative locale.
Administrația Publică Locală din perspectiva investițiilor și proiectelor europene își va concentra eforturile pe definitivarea și aprobarea strategiilor integrate de dezvoltare urbană sau dezvoltare locală, prioritizând proiectele în planul de acțiune și lansând acțiunile de pregătire a studiilor pentru viitoarele proiecte . Principalele direcții pe care ar trebui să își concentreze eforturile Administrația Publică Locală vor izvorî din strategiile fiecărei unități administrativ teritoariale, în corelare cu oportunitățile de finanțare active .
Ultimul trimestru al anului 2022 precum și anul 2023 vor fi perioade caracterizate de apeluri de proiecte care vor fi deschise în cadrul programelor PNRR, POC, POIM, Programul Operațional Regional – la nivelul țării vor fi active cele 8 Programe Operaționale Regionale aferente fiecărei regiuni de dezvoltare. Investițiile vor fi în toate domeniile de interes local: infrastructură de sănătate, infrastructură de educație, infrastructură socială, componentele dedicate eficientizării energetice a clădirilor publice, energie regenerabilă. Prin viitorul Program Operaţional Dezvoltare Durabilă în perioada de programare 2021-2027 vor fi continuate investiţiile pentru dezvoltarea comunităţilor.
Ce recomandări tehnice aveți pentru companiile private interesate să-și consolideze în continuare dezvoltarea inclusiv prin intermediul accesării finanțărilor europene?
Fondurile europene, în ultimele două exerciții financiare, aferente perioadelor de programare 2007-2013 și 2014-2021 au reprezentat o oportunitate a dezvoltării companiilor private, noua perioada de programare răspunzând obiectivului de politică a Comisiei Europene care va presupune promovarea de proiecte generatoare de transformare economică inovatoare și inteligență cu numeroase oportunități de finanțare dedicate consolidării dezvoltării tuturor companiilor private , afectate atât de criza Covid cât și de criza energetică.
Recomandările pe care le pot formula pentru companiile interesate în accesarea surselor de finanțare dedicate consolidării sunt în fapt un pachet de activități, precum: realizarea unei strategii coerente privind dezvoltarea companiei, analiza nevoilor, a bugetelor, a termenelor și a rezultatelor.
Premergător elaborării cererilor de finanțare recomand parcurgerea unei etape de verificare a eligibilității companiei, a condițiilor și a obligațiilor pe care trebuie să le îndeplinească compania și efectuarea unei autoevaluări care să evalueze șansele ca proiectul realizat să poată primi finanțare . Și pentru că vorbim despre proceduri de selecție competitivă, recomand ca decizia de a realiza un proiect să fie asumată doar după autoevaluarea viitoarei investiții – fiind astfel asigurat succesul selectării, semnării unui contract de finanțare, implementării și obținerii rezultatelor previzionate. Și atenție – să nu uităm de obligațiile din perioada de sustenabilitate.
Ați condus o perioadă semnificativă de timp un Grup de Acțiune Locală. Care credeți că va fi rolul acestor GAL-uri în actualul exercițiu financiar european, știut fiind faptul că deja activitatea acestora a înregistrat o pauză destul de mare în privința cursivității finanțărilor europene între exercițiile financiare?
Grupurile de Acțiune Locală, în actualul exercițiu financiar, vor elabora strategiile de dezvoltare locală a microregiunilor și vor participa la licitațiile de proiecte în vederea finanțării strategiilor .
Activitatea GAL-urilor a avut continuitate, prin oportunitățile create de elaborarea și implementarea proiectelor de cooperare în cadrul programului LEADER-Componentă B- Implementarea activităților de cooperare a Grupurilor de Acțiune Locală, selectate în cadrul submăsurii 19.3 Pregătirea și implementarea activităților de cooperare a GAL-submasura a cărei licitație este deschisă, cu un buget de 9.597.024 Euro, iar termenul limită de depunere a proiectelor este 7 octombrie 2022 .
În anul 2022 Gal-urile cu activitate performantă au primit alocare suplimentară pentru perioada de tranziție – procedural fiind notificată modificarea de acord cadru de finanțare , cu patru contracte subsecvente, cel de-al patrulea Contract de finanțare vizează perioada cuprinsă între începutul anului 2025 și 31.12.2025. În această perioadă sunt în soluționare solicitările de modificare de strategie, urmând ca până la finalul anului să fie lansate licitațiile pentru sumele suplimentare, să fie selectate și contractate proiectele la nivelul fiecărui GAL beneficiar .
Rolul Gal-urilor rămâne acela de actor al dezvoltării locale, în complementaritate cu toate instrumentele financiare active în teritoriul microregiunilor și cu posibilitatea promovării oportunităților de dezvoltare adaptată la nevoile concrete ale teritoriului spațiului rural .
Sunteți din Suceava și este oarecum firesc să facem o trimitere concretă la decalajele înregistrate de către Regiunea de Nord – Est în raport cu alte regiuni ale țării. Care sunt 2 posibilități reale de a reduce aceste “rămâneri în urmă” înregistrate de județele din Moldova?
Suceava și celelalte județe ale regiunii Nord Est: Botoșani, Neamț, Iași, Bacău, Vaslui trebuie să elimine disparitățile și decalajele față de celelalte regiuni ale țării și asta se poate realiza prin două posibilități ale acestei perioade de programare:
- realizarea conectării infrastructurii de acces către spatial european, prin construirea Autostrăzii A7, care să deschidă accesul potențialilor investitori către județele regiunii Nord Est și în mod direct către Suceava;
- orientarea investițiilor în vederea sprijinirii cercetării – dezvoltării – inovării, investiții pentru facilitarea aplicării inovării în mediul economic și promovarea cooperării interne și internaționale, aplicabil în sectorul IMM, valorificarea potențialului economic al regiunii prin instrumente inovative de la potențialul turistic – la potențialul economic din agricultură, industria prelucrătoare și în special industria ușoară.
Pentru că m-am născut în Bucovina și am avut privilegiul de a cunoste patrimoniul cultural inestimabil prin promovarea și derularea proiectelor de conservare și restaurare a mănăstirilor, consider că printr-o abordare inovatoare a promovării și valorificării potențialului turistic la nivel național, vom vorbi despre o nișă de piață cu oportunități reale, care poate fi valorificată intens și eficient, în corespondență cu economiile locale prin valorificarea resurselor locale: financiare, materiale, de forță de muncă, informaționale, cu rezultate economice de impact și valoare adăugată mare.
Chiar dacă vorbim despre o perioadă cu multe încercări și necunoscute – total diferită față de cele două perioade de programare încheiate, avem resurse, potențial, expertiză, avem nevoie de unitate și de lideri vrednici.
Am remarcat faptul că nominalizarea dvs pentru poziția de Subsecretar de Stat a beneficiat de sprijinul Minorității Polone din România, reprezentată în Parlamentul României de către deputatul sucevean Longher Ghervazen. Într-un material prezentat în numărul trecut al Moldova Invest, domnul Ghervazen evidenția tocmai rolul primordial deținut de reforma administrativă în procesul de succes înregistrat de Polonia în atragerea fondurilor europene. Reforma administrativă, după cum evidențiază chiar și domnul Ambasador al Poloniei în numărul actual al Moldova Invest, este axată pe regionalizarea statului polon. Dvs cum vă raportați la necesitatea adoptării acestui demers de regionalizare a României în cu scopul eficientizării actului administrativ în contextual dezvoltării accelerate și echilibrate a tuturor regiunilor României?
Nominalizarea pentru poziția de Subsecretar de stat la Ministerul Investițiilor și proiectelor Europene a fost făcută la propunerea domnului deputat Longher Ghervazen, domnul președinte al Uniunii Polonezilor din România și a beneficiat de sprijinul Grupului Minorităților Naționale din Parlament. Uniunea Polonezilor din România este partener și membru fondator al Asociației Gal Sucevița Putna și a participat de la înființare , timp de peste 10 ani la activitatea de dezvoltare a microregiunii Sucevița Putna, s-a implicat în toate activitățile de promovare și funcționare a parteneriatului. Minoritatea polonă este prezentă în microregiune. Așa cum domnul deputat Longher Ghervazen a prezentat, în numărul trecut al Moldova Invest, rolul primordial deținut de reforma administrativă în procesul de succes înregistrat de Polonia în atragerea fondurilor europene, este un model european de succes.
Regionalizarea României, cu scopul eficientizării actului administrativ în contextul dezvoltării accelerate și echilibrate a tuturor regiunilor România a făcut un prim pas, orientat către zona profesională, prin provocarea majoră la nivel instituțional . Având o experiență vastă în consolidarea capacității de a gestiona și implementa proiecte în toate domeniile – o zonă profesională în actualitate, cele opt Agenții de Dezvoltare Regională, devin autorități de management pentru fondurile europene în actuală perioada de programare .
Am interacționat în activitatea profesională cu ADR Nord Est, ADR București Ilfov, ADR Centru și ADR Sud Est și pot afirmă că sunt instituții performanțe, pregătite pentru procesul descentralizării programului operațional regional, având capacitatea de a realiza programare aplicată la nivelul fiecărei regiuni și de a implementa proiecte care generează dezvoltare regională .
În opinia mea, descentralizarea absorbției fondurilor europene este un prim pas făcut spre regionalizare, cu impact favorabil în implementarea de programe care generează dezvoltare la nivel regional. Au fost trimise la Comisia Europeană toate programele operaționale regionale; în calendarul MIPE se estimează că, la începutul anului 2023, toate cele 8 programe regionale vor fi aprobate și, pentru prima dată în istoria fondurilor europene, România să fie cu programe operaționale regionale aprobate la nivel de regiuni.
editor’s pick
latest video
news via inbox
Nulla turp dis cursus. Integer liberos euismod pretium faucibua