Igor Ștefaneț, Șeful Direcției Atragere și Protejare Investiții – INVEST MOLDOVA: „Anual, peste 250 companii și agenți economici beneficiază în urma activităților de export implementate de către Agenția de Investiții”
100 de oportunități economice pentru dezvoltarea Regiunii Moldova pe traseul Autostrăzii A7
Agenția de Investiții INVEST MOLDOVA, în calitate de autoritate administrativă centrală din subordinea Guvernului, este unica instituție mandatată să promoveze imaginea Republicii Moldova pe dimensiunea economică și investițională
Agenția elaborează platforme și instrumente de promovare în susținerea mediului de afaceri din Republica Moldova și facilitează dialogul interinstituțional pentru investitorii străini, prin stabilirea de parteneriate de colaborare cu toate grupurile de interes. Igor Ștefaneț ocupă funcția de Șef al Direcției de atragere și protejare a investițiilor în cadrul Invest Moldova din anul 2019.
În cadrul acestui interviu, Igor Ștefaneț a oferit informații despre activitățile și eforturile organizației de a promova Republica Moldova ca o destinație de investiții internaționale.
În ceea ce privește facilitarea exporturilor, Agenția de Investiții folosește programe precum “Export Morning” și “Export Missions” pentru a ajuta companiile locale să identifi ce parteneri de afaceri relevanți pe piețele țintă și pentru a crește competențele și competitivitatea acestora pentru un export eficient. În acest an, organizația are planificate mai multe evenimente și expoziții în România pentru a promova și vinde produsele locale pe piața românească.
„Invest Moldova realizează activități cu scopul sporirii recunoașterii Republicii Moldova pe plan internațional”
REP: Agenția de Investiții, în calitate de autoritate administrativă centrală din subordinea Guvernului, este unica instituție mandatată să promoveze imaginea Republicii Moldova pe dimensiunea economică și investițională, fiind administrator al Brandului de Țară pentru buna poziționare pe harta economică globală. Care sunt rezultatele obținute pe parcursul funcționării Invest Moldova pe direcția promovării imaginii de țară a Republicii Moldova?
Igor ȘTEFANEȚ: În decursul a trei ani de activitate, Invest Moldova realizează activități cu scopul sporirii recunoașterii Republicii Moldova pe plan internațional, atât ca destinație investițională, ofertă de export, dar și stat emergent ce merită descoperit.
Participăm anual la expoziții și târguri internaționale, ne promovăm în media internațională, dar și organizăm evenimente locale cu participarea speakerilor și invitaților din peste 70 de țări. De exemplu, în acest an am găzduit a doua Reuniune a Comunității Politice Europene, în cadrul căreia Moldova a fost vizitată de 47 Președinți, Prim-miniștri și reprezentanți de vârf ai Uniunii Europene.
Astfel de platforme ne permit să sporim imaginea de țară și să povestim despre noi unei lumi întregi. Pentru anul 2023 ne-am pus scopul de a desfășura o amplă cercetare despre imaginea de țară a Republicii Moldova pe cinci piețe strategice, fapt ce ne va permite să avem un mesaj mai coerent în comunicarea pe plan extern.
REP: Agenția elaborează platforme și instrumente de promovare în vederea susținerii mediului de afaceri din Republica Moldova și facilitează dialogul interinstituțional pentru investitorii străini, prin stabilirea de parteneriate de colaborare cu toate grupurile de interes. Ne puteți furniza o serie de exemple pe aceste compenente din activitatea Invest Moldova?
I.Ș.: Agenția de Investiții are mandatul de atragere și protejarea a investițiilor străine, promovarea exporturilor. În vederea realizării planului de acțiuni pe aceste domenii, operăm cu următoarele instrumente și platforme:
- Participarea la expoziții internaționale sectoriale, conferințe internaționale cu participarea asociațiilor de profi l, a companiilor și a partenerilor. Obiectivele fiind prezentarea ofertei investiționale pe domenii, crearea conexiunilor, stabilirea parteneriatelor.
- Organizarea Forumului Moldova Business Week – cel mai important eveniment economic al țării.
- Organizarea evenimentelor de promovare sectorială dedicată exclusiv unei industrii, cum ar fi Moldova Electronic Forum, Real Estate Forum, BPO forum, Digital Summit.
- Organizarea vizitelor de studii în teritoriu pentru companiile străine care sunt interesate de oportunitățile, particularitățile și istoriile de succes ale companiilor deja relocate în RM, cât și despre facilitățile fiscale pe care le avem în Zonele Economice Libere și în Parcul IT
- Stabilirea ședințelor lucrative la nivel de Guvern, dintre compania cu capital străin și Ministerul pe domeniul vizat, uneori poate fi și intervenția Primului ministru. Drept exemplu în acest sens poate fi: Forumul Economic Moldova – Germania – România (26 – 28 iunie 2023), în scopul consolidării unei relații strânse dintre business și stat.
- Organizarea vizitelor targetate la companiile pe care noi, ca instituții în urma analizei economice, am vrea să își relocheze activitatea în Republica Moldova
- Conectarea companiilor la furnizorii locali și la networking de asociații de business din țară.
„Agenția de Investiții și-a revizuit planul de acțiuni, reușind atragerea a 3 proiecte investiționale”
REP: Agenția de Investiții a Moldovei este un partener de încredere pentru cooperarea investitorilor locali și din străinatate în proiectele de dezvoltare care se extind la nivel global. Vă rugăm să exemplificați!
I.Ș.: Schimbările de ordin geopolitic din regiune, dar și scumpirile din domeniul transportului și logistic au pus presiune pe companiile multinaționale, și anume, de a-și seta un plan de acțiuni și o strategie nouă în vederea relocărilor viitoare.
Totodată, Războiul din Ucraina pune sub semnul întrebării atracția, denumită „puntea de legătură între piețele din est și vest”, care i-a fost atribuită constant Republicii Moldova, dar a beneficiat de noua mișcare în materie de relocări și anume nearshoring opportunities.
Reconfigurările de ordin geopolitic care se produc după pandemie, au deschis noi perspective pentru Republica Moldova. Agenția de Investiții și-a revizuit planul de acțiuni, reușind atragerea a 3 proiecte investiționale. Astfel că, în ultimii trei ani, unele companii – toate din industria electronică și automotive, au venit în Republica Moldova fi ind conduse de acest principiu.
Având în România, Ungaria, Slovacia, Cehia centre mari de producție auto și industriale, Republica Moldova devine un partener de încredere prin proximitatea pe care o are cu aceste țări și viteza de livrare a materiei prime sau a componentelor necesare producerii.
Astfel avem companii germane din industria automotive și electronică care și-au relocat activitățile în Moldova, mai întâi încheind contracte de parteneriat cu furnizorii locali, ca mai apoi să își transfere producerea în totalitate în țara noastră.