Moldova Invest în dialog cu Valentin CEBAN, Director al Oficiului Național al Turismului din Republica Moldova
100 de oportunități economice pentru dezvoltarea Regiunii Moldova pe traseul Autostrăzii A7
Oficiul Național al Turismului din Republica Moldova, înființat la 2 august 2023 este un organ autonom, care implementează politicile și reglementările elaborate de autoritatea centrală în domeniu, Ministerul Culturii
Oficiul sprijină dezvoltarea turismului, oferă servicii și asistență sectorului și asigură activități de promovare și marketing întru creșterea veniturilor din turism. Necesitatea înființării acestui Oficiu a venit în contextul în care Republica Moldova este unica țară din Europa centrală și de sud-est în care nu exista o instituție națională responsabilă de implementarea politicilor în domeniul turismului, deși reprezintă un domeniu cu potențial enorm de atragere a investițiilor și dezvoltare.
Valentin Ceban, Directorul interimar al Oficiului Național al Turismului ne-a oferit informațiile necesare pentru înțelegerea misiunii, obiectivelor și strategiilor acestei instituții în promovarea turismului în Republica Moldova. În cadrul acestui interviu sunt abordate subiecte relevante legate de înființarea, atribuțiile, obiectivele asumate pentru anul 2024, structura bugetară și direcțiile de acțiune ale Oficiului Național al Turismului.
Ce reprezintă Oficiul Național al Turismului din Republica Moldova?
Oficiul Național al Turismului din Republica Moldova reprezintă instituția publică din subordinea Ministerului Culturii, care are misiunea de a coordona și a organiza activitățile orientate spre dezvoltarea și promovarea turismului receptor și intern, conform strategiilor și programelor aprobate de Guvern.
Când a fost înființat și ce atribuții are Oficiul Național al Turismului din Republica Moldova?
Oficiul Național al Turismului din Republica Moldova a fost înființat pe data de 2 august 2023, înregistrat la Agenția Servicii Publice la data de 13 octombrie 2023, unele din atribuțiile sale de bază fiind:
- implementarea eficientă a programelor de stat și a proiectelor din domeniul de activitate;
- organizarea activităților educaționale, în colaborare cu asociațiile profesionale din domeniul turismului, instituțiile educaționale, precum și a proiectelor, a instruirilor, a atelierelor, a meselor rotunde, a conferințelor, a concursurilor, a galelor, a festivalurilor, a școlilor de profil, care vor susține și vor promova industria turismului receptor și intern și vor contribui la dezvoltarea capitalului uman și a abilitaților în domeniu;
- colaborarea internațională în domeniul turismului, inclusiv cu misiunile diplomatice ale Republicii Moldova și cu cele străine acreditate în Republica Moldova, precum și furnizarea informațiilor necesare acestora în domeniul promovării și dezvoltării turismului receptor și intern;
- contribuirea la educarea și creșterea capacităților agenților economici din domeniul turismului;
- atragerea și implementarea proiectelor și programelor finanțate cu suportul partenerilor de dezvoltare, orientate spre promovarea turismului;
- dezvoltarea și fortificarea destinațiilor turistice și a organizațiilor de management al destinațiilor.
Care sunt obiectivele asumate pentru 2024?
Unul din cele mai importante obiective ale Oficiului Național al Turismului pentru 2024 constă în organizarea tururilor informaționale sau press tururilor destinate promovării Republicii Moldova ca destinație turistică.
Următorul obiectiv stabilit al Instituției este încheierea și implementarea acordurilor de colaborare în domeniul turismului, întrucât acesta reprezintă un factor important pentru reușita tuturor acțiunilor ce au ca scop dezvoltarea sectorului turistic.
Un alt obiectiv cuprinde organizarea și desfășurarea atât evenimentelor cultural-turistice care valorifică patrimoniul și cultura țării, cât și a activităților dedicate zilelor profesionale a actorilor din industria turismului în vederea stimulării acestora.
Dezvoltarea traseelor și rutelor turistice naționale reprezintă o altă prioritate a Oficiului, precum și diversifi carea produsului turistic în funcție de interesele turiștilor din țară și din diaspora. Oficiul Național al Turismului are ca scop și organizarea acțiunilor de participare a Republicii Moldova la conferințele internaționale, ce au un impact semnificativ în promovarea patrimoniului cultural.
Care este valoarea bugetului și principalele linii finanțate?
Finanțarea activității Oficiului se efectuează din veniturile colectate, inclusiv din proiectele finanțate din surse de asistență externe și din mijloacele financiare alocate din bugetul de stat prin intermediul fondatorului.
Care sunt principalele 5 direcții de acțiune din strategia națională privind dezvoltarea turismului în Republica Moldova?
Deoarece Oficiul Național al Turismului pune cel mai mult accent pe promovarea obiectivelor turistice din Republica Moldova, prima direcție de acțiune pentru îndeplinirea acestui scop este organizarea tururilor informaționale, instruirilor, proiectelor și diferitor evenimente prin care demonstrăm și valorificăm tradițiile, cultura și istoria Republicii Moldova.
A doua direcție de acțiune presupune participarea Republicii Moldova la conferințe internaționale și expoziții dedicate turismului, prin intermediul cărora Oficiul, împreună cu partenerii săi, are oportunitatea de a captiva și motiva turiștii străini să viziteze Republica Moldova.
Dezvoltarea pachetelor transnaționale de turism reprezintă a treia acțiune a Oficiului în realizarea scopului de dezvoltare a turismului. Următoarea acțiune constă în atragerea și implementarea proiectelor și programelor finanțate cu suportul partenerilor de dezvoltare, orientate spre promovarea turismului și, nu în ultimul rând, elaborarea și dezvoltarea agendei anuale de evenimente cultural-turistice pentru promovarea și dezvoltarea Republicii Moldova ca destinație turistică și atragerea turiștilor de pe piețele-țintă.