Președintele CAPDR, Ion Ștefanovici: „Regiunea Moldova trebuie privită ca un ansamblu integrat de infrastructură”

100 de oportunități economice pentru dezvoltarea Regiunii Moldova pe traseul Autostrăzii A7
Dezvoltarea infrastructurii rutiere din regiunea Moldova este în centrul dezbaterilor publice și politice, având un impact direct asupra perspectivelor economice ale zonei
În cadrul unei emisiuni recente difuzate de postul regional Antena 3 Suceava, Ion Ștefanovici, președintele Centrului de Analiză și Planificare a Dezvoltării Regionale (CAPDR), împreună cu Ioan Cristian Șologon, secretar de stat în cadrul Ministerului Transporturilor, au discutat în detaliu despre stadiul și perspectivele proiectului autostrăzii A7, precum și despre necesitatea unei viziuni unitare privind dezvoltarea infrastructurii în întreaga regiune Moldova.
Această discuție survine într-un context în care regiunea Moldova, una dintre cele mai extinse și cu potențial semnificativ al țării, continuă să se confrunte cu provocări legate de conectivitate și acces la rețelele principale de transport. Modernizarea și extinderea infrastructurii rutiere reprezintă elemente esențiale pentru susținerea creșterii economice, atragerea investițiilor și reducerea decalajelor regionale.
În acest cadru, autostrada A7 capătă o importanță strategică majoră, fiind văzută ca o coloană vertebrală a rețelei de transport din Moldova, care să interconecteze județele Suceava, Botoșani, Iași și mai departe, spre punctele de frontieră și coridoarele europene de transport.
Autostrada A7 – motor al dezvoltării economice regionale
Secretarul de stat Ioan Cristian Șologon a confirmat progresul în implementarea proiectului autostrăzii A7, accentuând că „avem constructor pe cele două tronsoane care reprezintă Pașcani-Suceava. Și, cu siguranță, în acest moment s-a intrat în faza de proiectare, cu siguranță, până în 2028, vom circula pe autostradă până la Suceava.” Această investiție este considerată necesară pentru creșterea conectivității regiunii și pentru facilitarea unui transport eficient, modern și sigur.
Autostrada A7 va asigura o legătură rapidă și eficientă între Moldova și celelalte regiuni ale țării, contribuind la integrarea zonei în coridoarele de transport europene. În contextul dezvoltării economice, facilitarea mobilității bunurilor și a persoanelor este esențială pentru atragerea investițiilor, pentru extinderea piețelor și pentru stimularea turismului.
O abordare unitară pentru regiunea Moldova: colaborarea Suceava – Botoșani
Ion Ștefanovici a subliniat în intervenția sa că „există o abordare comună, pentru că autostrada A7 mușcă și din Botoșani.” Președintele CAPDR a punctat necesitatea unei viziuni integrate de dezvoltare regională, care să cuprindă și conexiunile dintre județe: „Botoșaniul este cointeresat ca limită de județ sau interconectare cu Suceava, inclusiv pentru A7, conectarea, dar eventual legarea infrastructurii, drumurilor exprese viitoare, de autostradă. Deci le putem gândi ca un tot unitar.”
Această colaborare interjudețeană este vitală pentru dezvoltarea echilibrată și sustenabilă a Moldovei, evitând izolarea administrativă care poate bloca creșterea economică. Drumul expres dintre Suceava și Botoșani reprezintă o componentă complementară ce asigură o conexiune rapidă, flexibilă și adaptată nevoilor regionale.
Interconectarea multimodală: aeroportul Salcea și viitoarele legături feroviare
Ioan Cristian Șologon a adus în discuție și dimensiunea multimodală a infrastructurii: „Ele sunt gândite și prevăzute ca să existe interconectare și interoperabilitate, inclusiv cu aeroportul. Conexiunea dintre autostrada A7, drumul expres dintre Suceava și Botoșani, și Aeroportul de la Salcea, sunt privite ca un ansamblu.”
Această integrare între infrastructura rutieră și cea aeriană oferă un avantaj competitiv major regiunii, facilitând accesul rapid și eficient pentru pasageri și mărfuri. În plus, Șologon a menționat și potențialul unei conexiuni feroviare, care „ne mai lipsește de acolo o singură componentă, dar eu sper că va fi gândită cea de pe feroviar.”
Dezvoltarea acestei infrastructuri multimodale este esențială pentru creșterea sustenabilă și pentru deschiderea regiunii către piețele externe.
Implicații economice și sociale ale dezvoltării infrastructurii
Modernizarea și extinderea rețelei de transport din Moldova vor genera efecte economice pozitive majore. Prin îmbunătățirea accesibilității și reducerea timpilor de deplasare, infrastructura de calitate va atrage investitori, va stimula comerțul și va crește atractivitatea turistică.
De asemenea, dezvoltarea infrastructurii va sprijini crearea de noi locuri de muncă, va încuraja mobilitatea forței de muncă și va facilita accesul la servicii de calitate pentru populația din regiune.
Concluzii: viziune integrată pentru dezvoltarea Moldovei
Discuțiile purtate între Ion Ștefanovici și Ioan Cristian Șologon evidențiază necesitatea unei abordări unitare, strategice și multimodale pentru dezvoltarea infrastructurii din regiunea Moldova. Autostrada A7, împreună cu drumurile expres și conexiunile aeriene și feroviare, conturează o infrastructură modernă, capabilă să susțină creșterea economică și să conecteze Moldova la restul țării și la Europa.
Termenul de 2028 pentru finalizarea autostrăzii până la Suceava, alături de proiectele complementare în curs de dezvoltare, oferă o perspectivă realistă și optimistă pentru o regiune cu potențial semnificativ de dezvoltare.