Expertul în consultanță strategică Victor BURUNSUS: „Autostrada A7 va contribui direct la îmbunătățirea climatului investițional din Moldova”

Expertul în consultanță strategică Victor BURUNSUS: „Autostrada A7 va contribui direct la îmbunătățirea climatului investițional din Moldova”

victor burunsus - Moldova Invest

Victor Burunsus este expert în consultanță strategică, concentrat pe sprijinirea dezvoltării mediului de afaceri și a climatului investițional în Republica Moldova

Construcția Autostrăzii A7 aduce noi oportunități pentru integrarea economică și atragerea de investiții, facilitând accesul la piețele externe esențiale pentru creșterea economică durabilă.

Cum vedeți impactul construcției Autostrăzii A7 asupra dezvoltării strategiilor corporative și a mediului de afaceri din Republica Moldova?

Construcția Autostrăzii A7 va avea un impact major asupra strategiilor corporative, în special în ceea ce privește interconectarea Republicii Moldova cu România și Europa. Odată ce autostrada va fi finalizată, va deveni un adevărat declanșator al strategiilor orientate către integrarea în lanțurile de aprovizionare regionale și europene. Însă, până la acel punct, este necesar să ne concentrăm pe îmbunătățirea mediului de afaceri prin optimizarea reglementărilor și performanța instituțională, în special a serviciilor vamale. Integrarea serviciilor vamale din România și Moldova, inclusiv la nivel informațional, va crește atractivitatea pentru afaceri și va spori colaborarea transfrontalieră.

victor burunsus - Moldova InvestCe oportunități anticipate vedeți pentru companiile moldovenești în ceea ce privește dezvoltarea integrată și accesul la piețele din România și Europa?

Pentru companiile moldovenești, A7 reprezintă o șansă de a-și extinde operațiunile și de a avea acces mai facil la piețele europene. Mai ales pentru întreprinderile din industria prelucrătoare, amplasarea punctelor de lucru în proximitatea căilor de acces către A7 și A8 (Tg. Mureș – Ungheni) va optimiza costurile logistice și va facilita exporturile. Accesul rapid la piețele europene va îmbunătăți competitivitatea acestor companii și va stimula creșterea economică.

Cum poate contribui această infrastructură la îmbunătățirea climatului investițional în Moldova?

Autostrada A7 va contribui direct la îmbunătățirea climatului investițional din Moldova, oferind o infrastructură modernă care va atrage investitori. O infrastructură eficientă înseamnă costuri mai mici de transport și acces mai rapid la piețele internaționale. În plus, integrarea infrastructurii de transport cu rețele de telecomunicații și energie electrică va crea un mediu atractiv pentru investiții în sectoare precum TIC, energie regenerabilă și producție industrială. Guvernul poate juca un rol crucial prin stimulente fiscale și investiții în infrastructura comună, cum ar fi apeductele și infrastructura digitală.

victor burunsus 2 - Moldova InvestCe inițiative ar trebui să ia companiile și guvernul pentru a valorifica oportunitățile oferite de Autostrada A7 în termeni de industrializare și dezvoltare integrată?

Companiile sunt deja familiarizate cu integrarea verticală și orizontală, dar guvernul trebuie să sprijine aceste procese prin planificarea strategică a clusterelor industriale. De exemplu, guvernul ar trebui să investească în infrastructuri publice partajate, cum ar fi tratarea apelor reziduale și infrastructura de comunicații. Este mult mai eficient și mai economic să integrezi aceste rețele în timpul construcției autostrăzilor, evitând astfel costurile suplimentare. Integrarea rețelelor de comunicații subterane în locul liniilor aeriene, mai ales în zonele rurale, va aduce beneficii pe termen lung, cum ar fi fiabilitate crescută și costuri reduse de întreținere.

Ați avut discuții cu autorități sau investitori din România pentru a dezvolta proiecte strategice care să beneficieze de această infrastructură?

În 2019, când eram Consilier Economic al Prim-ministrului Maia Sandu, am participat la discuții cu autoritățile din România privind integrarea infrastructurii transfrontaliere. Unul dintre subiectele discutate a fost transformarea podurilor existente, precum cel de la Leova, din feroviare în rutiere, precum și dezvoltarea altor conexiuni esențiale, cum ar fi podul de lângă Ungheni, care va facilita conectarea Moldovei la A7 prin intermediul A8. Aceste proiecte vor avea un impact semnificativ asupra fluxului de bunuri și oameni între România și Moldova.

Ce măsuri ar trebui să fie prioritizate pentru a stimula competitivitatea companiilor și dezvoltarea durabilă?

Dezvoltarea durabilă ar trebui să fie o prioritate atât pentru guverne, cât și pentru companii. Guvernele ar trebui să ofere stimulente, nu interdicții, pentru companiile care investesc în captarea și sechestrarea CO2, precum și pentru cele care adoptă tehnologii verzi. Un alt aspect esențial este stimularea investițiilor în educație și recalificare a personalului. Cred că stimulentele financiare, cum ar fi reducerile de taxe pentru companiile care investesc în tehnologie verde și instruirea angajaților, vor contribui la o dezvoltare economică durabilă pe termen lung.

Cum credeți că Autostrada A7 va contribui la creșterea atractivității climatului investițional și la stimularea TIC și a industrializării în Moldova?

Autostrada A7 va contribui la creșterea atractivității pentru investitori, în special în sectorul TIC și al logisticii. Aplicațiile informatice care permit monitorizarea flotelor de transport și trasabilitatea expedierilor vor deveni esențiale. De exemplu, un start-up din Moldova a colaborat cu o companie din Iași pentru a transforma modul în care o mare societate de transport din Germania și-a optimizat operațiunile. În plus, A7 va facilita dezvoltarea rețelelor de telecomunicații și infrastructură digitală, aspecte esențiale pentru transformarea digitală și industrializarea economiei Moldovei.

Moldova EG Macro VB - Moldova Invest

Care sectoare vor beneficia cel mai mult de pe urma acestei infrastructuri și cum va sprijini aceasta transformarea digitală și industrializarea?

Sectoarele de logistică, transport, IT și telecomunicații vor beneficia cel mai mult de pe urma construcției Autostrăzii A7. De asemenea, sectorul agricol și cel industrial vor avea oportunități noi de exporturi și de acces la piețele externe, datorită conectivității îmbunătățite. Transformarea digitală va fi sprijinită prin dezvoltarea infrastructurii asociate autostrăzilor, cum ar fi rețelele de date și soluțiile de monitorizare în timp real, care vor contribui la eficientizarea proceselor de producție și logistică.

Aveți sugestii pentru a maximiza impactul pozitiv al Autostrăzii A7 asupra dezvoltării economice și climatului investițional din Moldova?

Sugerez să ne concentrăm pe interconectarea infrastructurii rutiere prin Ungheni și să continuăm dezvoltarea A8. De asemenea, este esențial să aliniem programul de reabilitare a drumurilor din Moldova cu cel al României și cu strategia europeană de dezvoltare a coridoarelor TEN-T. Aceste inițiative vor impulsiona economia Moldovei și vor atrage noi investiții.

Ce politici publice ar trebui să fie implementate pentru a crea un cadru favorabil pentru investiții și dezvoltare economică integrată?

Guvernul ar trebui să elaboreze o strategie națională integrată de dezvoltare a infrastructurii, care să includă transportul intermodal și investiții în infrastructura digitală și ecologică. Acest lucru ar contribui la crearea unui cadru favorabil pentru investiții și ar permite companiilor să beneficieze de o infrastructură modernă, esențială pentru competitivitatea economică. Integrarea rețelelor de transport și comunicații în timpul construcției de autostrăzi va reduce costurile și va crește eficiența economică pe termen lung.

Performanța logistică și climatul investițional

Timpul și costurile cu care mărfurile și oamenii ajung la destinație sunt probabil măsura cea mai sintetică a performanței în transporturi.

Sub aceste 2 aspecte, Autostrada A7 va scurta timpul în care oamenii și mărfurile se deplasează în zona Moldovei în plan Nord-Sud. În prezent, trebuie să recunoaștem că prețurile vor rămâne neschimbate pentru că sunt mulți factori la mijloc (costul rovinietei, cotele impozitelor indirecte aplicate la combustibili și modul cum acestea influențează tarifele tonă/km). 

Ceea ce contează pentru întreprinderi și investitori atunci când se iau decizii de a localiza afacerile este perspectiva recuperării investițiilor și rentabilitatea ponderată/ajustată la risc. 

Dezagregând riscurile, inevitabil se ajunge și la performanța logistică, când întreprinderile pentru a fi competitive au nevoie de livrări oportune (la timp) cât pe partea de aprovizionare atât și pe partea de vânzare. Așa cum România și Moldova sunt destinații de externalizare a serviciilor de producție de componente și ansambluri, în mare parte pentru industria automotivă din Germania, capacitatea furnizorilor de a livra, cum se zice în Moldova, la țanc sau în en: just-in-time este critică.    

Pentru a avea o înțelegere de ansamblu a performanței logistice voi recurge la datele furnizate de Banca Mondială care monitorizează neîntrerupt o serie de indicatori dezagregați care laolaltă formează Indicele Performanței Logistice (LPI): servicii vamale, infrastructură, expediții internaționale, competențe în logistică, oportunitatea livrărilor, trasabilitatea livrărilor.

victor burunsus 3 - Moldova InvestFiecare aspect este evaluat de către profesioniști pe domeniile lor respective, pe o scară de la 1 la 5 (punctaj maxim).

Fără a intra în detaliile datelor istorice când în 2018 România se clasa pe locul 51, voi prezenta un tabel sumar care permite înțelegerea situației în 2023 când mai multe state, inclusiv România au avansat puternic în clasament. Intenționat am inclus și datele referitoare la statele limitrofe, precum și câteva state de referință care oferă comparatori în termeni de practici performante globale și europene, inclusiv 2 state fără acces la mare care prezintă interes pentru un eventual benchmarking în cazul Moldovei.

Voi reproduce semnificația fiecărui indicator/factor.  

1) Vama: eficiența procedurilor de vămuire sub aspect de timp, simplitate, previzibilitatea formalităților vamale care includ serviciile vămilor dar și a intermediarilor;

2) Infrastructura: calitatea infrastructurii asociate comerțului și transportului (porturi, căi ferate, drumuri, tehnologia informației);

3) Expediții internaționale: ușurința cu care sunt accesate serviciile respective competitive ca preț;

4) Competențe: competențele și calitatea serviciilor logistice (operatori transport, brokeri vamali);

5) Oportunitatea expedierilor ca timp de livrare prevăzut în grafic; 

6) Trasabilitatea: posibilitatea de a urmări mișcarea loturilor expediate

Așadar drumurile și implicit autostrăzile regăsindu-se într-al 2-lea factor, înțelegem că au contribuția lor critică printre factorii care necesită alocări majore de capital și implicit proiectele publice infrastructură sunt provocări majore cât pentru România atât și, în special, pentru Moldova. Notăm scorurile respective de 2,9 și 1,9 precum și ecarturile până la statele limitrofe și până la cele de referință de top.  

Reținem că performanța agregată a României este pe potriva statelor limitrofe din UE, Bulgaria și Ungaria situându-se pe același loc 51, însă odată ce România progresează la capitolul infrastructură, are șansele să le devanseze din contul performanțelor la factori.

Cu referire la Moldova, aceasta rămâne în urmă față de România cu diferențe de scoruri cuprinse între 0,5-1. Ecartul maxim fiind pe partea infrastructurii, reflectând într-o mare măsură indisponibilitatea porturilor maritime veritabile dar și infrastructura feroviară execrabilă. Totuși performanța Austriei și Elveției care de asemenea sunt state fără acces la mare direct oferă indicii că o mai amplă integrare în rețelele de transport europene prin România sunt calea demnă de urmat.   

WhatsApp Image 2024 11 19 at 14.31.17 47a951bf - Moldova InvestTabel: Sumarul performanței logistice a României, Moldovei și statelor de referință limitrofe precum și celor cu performanțe de top.

https://lpi.worldbank.org/international/global 

  

Stat (loc) LPI Scor General Vama Infrastructura Expediții internaționale Competențe în logistică Oportunitate (timeliness) Trasabilitate
Romania (51) 3,2 2,7 2,9 3,4 3,3 3,6 3,5
Moldova (97) 2,5 1,9 1,9 2,7 2,8 3 2,8
Singapore (1) 4,3 4,2 4,6 4 4,4 4,3 4,4
Finlanda (2) 4,2 4 4,2 4,1 4,2 4,3 4,2
Elveția (4) 4,1 4,1 4,4 3,6 4,3 4,2 4,2
Austria (7) 4 3,7 3,9 3,8 4 4,3 4,2
Ungaria (51) 3,2 2,7 3,1 3,4 3,1 3,6 3,4
Bulgaria (51) 3,2 3,1 3,1 3 3,3 3,5 3,3
Ucraina (79) 2,7 2,4 2,4 2,8 2,6 3,1 2,6

 

The post Expertul în consultanță strategică Victor BURUNSUS: „Autostrada A7 va contribui direct la îmbunătățirea climatului investițional din Moldova” appeared first on MOLDOVA INVEST.

Leave A Comment

S-ar putea să-ți placă și