Primarul Alexandru BUJOREAN, despre dezvoltarea și redresarea orașului LEOVA în contextul instabilității economice
Orașul Leova este situat pe malul râului Prut, la o distanță de 100 de kilometri sud de capitala Moldovei, Chișinău. Are o poziție geografică strategică: se află pe traseul drumului național Chișinău–Leova–Cahul, ceea ce îi conferă un rol important în conectarea regiunilor din sudul Moldovei
Orașul este condus de primarul Alexandru BUJOREAN, care ne-a oferit o perspectivă amplă asupra situației economice din Leova în contextul actual de instabilitate. În cadrul interviului nostru, am cuprins subiecte legate de provocările economice cu care se confruntă orașul Leova, iar primarul a evidențiat modul în care vremurile actuale (marcate de pandemie, conflicte armate, crize energetice și economice) au afectat comunitatea locală. Cu toate acestea, primăria a reușit să facă progrese semnificative și să dezvolte proiecte care vor contribui la redresarea economică a orașului.
Cum ați caracteriza situația economică a orașului Leova, în acest context de instabilitate?
Așa cum se întâmplă în toate localitățile din Republica Moldova și din întreaga regiune, orașul meu natal, Leova, se confruntă direct cu dificultățile aduse de vremurile actuale, inclusiv pandemia, conflictele armate, criza energetică și cea economică. Cu toate acestea, în cei patru ani de mandat, am reușit să înregistrăm progrese semnificative și chiar să punem bazele unor proiecte de viitor, care ar putea contribui la dezvoltarea puternică a economiei locale.
Unul dintre aceste proiecte este Platforma Industrială Multifuncțională, pe care intenționăm să o construim la periferia localității, pe un teren de 13 ha alocat pentru acest scop. PIM din Leova presupune un spațiu special amenajat, conectat la toate utilitățile publice, care va dispune de o infrastructură favorabilă pentru amplasarea operatorilor economici și altor rezidenți, în scopul dezvoltării activității economice și industriale. În prezent, suntem la etapa de elaborare a studiului de fezabilitate, document strategic, care va avea sursă de finanțare europeană.
Referindu-mă la situația economică per ansamblu, pot afirma cu certitudine că, în perioada în care crizele au afectat direct mediul de afaceri local, administrația orașului a făcut eforturi pentru a arăta înțelegere față de cei peste 200 de agenți economici, prin menținerea a peste 90% din taxele locale la același nivel ca în anul 2019.
De asemenea, am dezvoltat puternic infrastructura rutieră locală și am creat condiții pentru apariția unor noi întreprinderi mici și mijlocii, în raza acestor artere rutiere.
“Am depus eforturi ca să accesăm cât mai multe surse de finanțare extrabugetare, ca să construim drumuri, să amenajăm trotuare, piețe și scuaruri”
Care ar fi cele mai importante 3 proiecte finalizate în ultimii ani?
În calitate de primar, la fel ca și mulți din colegii mei din întreaga țară și probabil întreaga lume, am încercat să pun un accent sporit pe dezvoltarea infrastructurii publice.
Împreună cu echipa de la primărie am depus eforturi ca să accesăm cât mai multe surse de finanțare extrabugetare, ca să construim drumuri, să amenajăm trotuare, piețe și scuaruri, fiind conștienți că activitatea economică se dezvoltă în astfel de spații urbane.
Un proiect de suflet pentru mine este cel de renovare a Parcului orășenesc central. Acesta a schimbat aspectul estetic al celei mai mari zone urbane verzi, cu o suprafață de 3,5 ha, amplasată în centrul orașului Leova. Costul proiectului este de peste 9 milioane lei moldovenești.
Desigur, cel mai important proiect din punct de vedere nu doar infrastructural, dar și istoric, este reconstrucția podului transfrontalier peste râul Prut. Acest pod este flotant, deci provizoriu la această etapă, iar procesul de elaborare a studiului de fezabilitate și de proiectare tehnică este deja în desfășurare. Ceea ce înseamnă că visul de peste 80 de ani a leovenilor va reînvia și malurile bătrânului Prut vor fi reunite.
Realizarea acestui proiect nu ar fi fost posibilă fără implicarea guvernelor de la București și Chișinău. Primăria Leova a avut un rol important în acest proces, coordonând procesul de lucrări, asigurând suport în lucrările de defrișare și curățire a terenurilor și nu doar, oferind sol și argilă pentru construcția fundației drumului și, în final, transferând în proprietatea statului suprafețe considerabile de terenuri publice ale orașului.
Care sunt punctele forte ale orașului Leova?
Orice localitate are punctele sale forte. Câteva dintre ele merită scoase în evidență, deoarece contribuie în mod consistent la procesul de dezvoltarea durabilă a acesteia. În cazul orașului Leova, principalul avantaj este amplasarea geografică, la granița cu România (Uniunea Europeană).
Pentru mediul de afaceri și potențialii investitori, un punct forte este podul peste râul Prut, care va permite circulația mărfurilor și persoanelor.
Un alt beneficiu notabil este reprezentat de potențialul turistic al orașului Leova, care nu este suficient valorificat, deși localitatea este privilegiată prin faptul că este situată în pitoreasca luncă a Prutului. Aici începe, pe teritoriul Moldovei, vestita fortificație natural-istorică Valul lui Traian, care are un potențial balneo-sanatorial semnificativ, având numeroase izvoare de apă minerală cu proprietăți terapeutice.
În acest sens, Primăria orașului Leova a obținut finanțare în valoare de peste 19 milioane de lei pentru dezvoltarea unui complex turistic care va include un lac, o plajă și facilități de cazare. Aceste obiective urmează să fie construite începând cu anul 2024.
editor’s pick
latest video
news via inbox
Nulla turp dis cursus. Integer liberos euismod pretium faucibua