Viorel JARDAN, Președintele raionului STRĂȘENI: „Capacitatea și experiența administrației publice din România ne este extrem de utilă pe toate capitolele”
100 de oportunități economice pentru dezvoltarea Regiunii Moldova pe traseul Autostrăzii A7
Interviu realizat în cadrul ediției de primăvară a Revistei “Moldova Invest” editată de News Moldova
Raionul Strășeni este situat în partea centrală a Republicii Moldova și face parte din regiunea istorică a Basarabiei
În cadrul acestui interviu, Viorel Jardan – Președintele raionului Strășeni a descris situația economică a raionului în anul 2022, care a cunoscut o ascensiune semnificativă la capitolul încasări la bugetele locale. El a fost ales în calitate de Președinte neafiliat politic sau independent
Administrația publică Strășeni se așteaptă ca anul 2023 să fie unul al revenirii la normalitate pe toate capitolele și dorește să colaboreze cu partenerii de dezvoltare pentru implementarea unor proiecte noi de dezvoltare.
De asemenea, s-a dezvăluit stadiul actual al unor proiecte de dezvoltare în derulare în raionul Strășeni și sunt prezentate câteva proiecte de viitor care se pot derula cu sprijinul partenerilor din România.
În final, se oferă o evaluare a finanțării și sprijinului primit din partea UE și a partenerilor de dezvoltare la nivelul raionului Strășeni și prezintă oportunitățile investiționale pentru investitorii străini în ceea ce privește piața forței de muncă locală.
„Situația economică a raionului Strășeni în 2022, a înscris o ascensiune la capitolul încasări la bugetele locale, ceea ce ar presupune o creștere față de anul 2021”
Dle Președinte Viorel JARDAN, cum caracterizați situația economică înregistrată la nivelul raionului Strășeni la nivelul anului 2022?
Situația economică a raionului Strășeni în 2022, a înscris o ascensiune la capitolul încasări la bugetele locale, ceea ce ar presupune o creștere față de anul 2021 cu aproximativ 117,3 mil. lei, cu 25 % mai mult.
Această creștere se datorează responsabilizării cetățenilor, dar și a APL-urilor la achitarea și colectarea taxelor și impozitelor în termen conștiincios. Deși puțin semnificative în ponderea totală a veniturilor la bugetele locale , aceste resurse financiare ajută la implementarea unor proiecte noi de dezvoltare chiar și cu caracter de contribuție.
Cel mai important factor de menționat este că, prin efort comun, am făcut față cu brio tuturor provocărilor și crizelor cu care ne-am confruntat inclusiv în acest an.
Cum se prefigurează anul 2023 pentru administrația publică Strășeni?
Realitatea ne demonstrează că după o perioadă marcată de diverse crize pe parcursul ultimilor ani, anul în curs ar trebui să fie unul al revenirii la normalitate pe toate capitolele.
Eliminând provocările din regiune, efectele post pandemice sau cele legate de creșterea prețurilor de consum și cele de energetice, dar și sensibilitatea anului electoral. Totuși rămân să cred că, unitatea și profesionalismul să își spună cuvântul. Multitudinea oportunităților oferite de partenerii de dezvoltare, de instituțiile și statele europene ne fac să fim încrezători că împreună cu munca noastră să materializăm acest suport la nivelul așteptării cetățenilor noștri.
Ce proiecte aveți în derulare și care este stadiul în care se află acestea?
- Proiectul „Îmbunătățirea infrastructurii de apă în Moldova Centrală”: prin construcția apeductului magistral Chișinău – Strășeni – Călărași, sub formă de grant de la banca germană KFW în valoare de 40 mln euro aprobat la moment, se află la etapa de finalizare a procedurii de achiziție publică, iar pe parcursul acestui an, vor demara lucrările de construcție a magistralei de apă.
- Programul EU4Moldova: Comunități Locale, coordonat de Agenția de Cooperare Internațională a Germaniei (GIZ) prin Dezvoltarea oportunităților economice locale și abilităților profesionale, în derulare, aproximativ 6 mln euro pentru anii 2023 – 2025.
- Dezvoltarea Sistemelor de Sanitație în raionul Strășeni. Este finalizat studiu de fezabilitate pe întreg raionul, finalizăm documentația tehnică pentru obiectivul ,,Sistem de canalizare pentru 7 localități și conectarea la stația de pompare/ epurare din Strășeni”, iar perioada viitoare planificăm lucrările de construcție.
- Construcția capitală a drumului Codreanca – Onești – Țigănești, startul lucrărilor planificate în luna mai, în valoare aproximativă de 1 mln euro.
- Finalizarea lucrărilor de construcție a Școlii Sportive din municipiul Strășeni, lucrări efectuate în proporție de 55 %, valoarea lucrărilor rămase aproximativ – 400 000 euro.
Putem discuta și despre proiecte de viitor pe acest fundal de impredictibilitate? Ne puteți oferi câteva proiecte comune pe care le-ați desfășurat în comun cu România?
Sigur putem vorbi și despre proiecte de viitor fiindcă acest fundal de impredictibilitate ne face să ne axăm și să sincronizăm cu adevăratele necesități cu care ne confruntăm, astfel frații de peste Prut mereu au dat curs solicitărilor noastre și ne-au susținut chiar și financiar.
- cu suportul Consiliului Județean Maramureș în valoare de 50 mii euro am reparat acoperișul unui bloc de la Centrul Raional de Odihnă și Agrement din municipiul Strășeni.
- suportul Consiliului Județean Vaslui, a contribuit la construirea Centralei termice și rețelelor de alimentare cu gaze la Instituția Medico-Sanitară Publică Spitalul Raional Strășeni, în valoare de 2 280 941,68 lei.
Totodată, dorim să anunțăm că suntem în discuții avansate pe participarea comună la proiecte transfrontaliere în cadrul apelurilor planificate, cofinanțarea proiectelor noastre de bază din partea partenerilor – Consiliile județene din România, dar și evenimente culturale, proiecte în educație, schimburi de experiență, etc.
„Capacitatea și experiența administrației publice din România ne este extrem de utilă pe toate capitolele”
În ce măsură vă este utilă capacitatea și experiența administrației publice din România în procesul de înțelegere și accesare a finanțărilor europene? Cum ați caracteriza relațiile dintre autoritățile din România cu cele din Republica Moldova la nivel central și local?
Capacitatea și experiența administrației publice din România ne este extrem de utilă pe toate capitolele, astfel atunci când am ocazia să merg într-o deplasare în România, încerc să discut despre noile oportunități și parteneriate, despre domeniile de interes comun posibile aplicării în cadrul apelului transfrontalier România – Republica Moldova.
Relațiile vor deveni și mai spornice odată cu integrarea RM în UE, atunci când vom deveni parte componentă. Nu avem decât să absorbim și să preluăm bunele practici și experiența României pe diverse domenii.
Vedem România un partener de încredere pornind de la Acordurile de colaborare și schimburile de experiență, pe care ei ni le oferă în schimbul unui credit de încredere pe care l-am demonstrat, cred eu prin niște acțiuni exacte întreprinse de administrația publică locală de nivelul 1 și 2.
Ne putem lăuda și mândri cu Acordurile de Colaborare semnate cu Iași, Vaslui, Bacău, Buzău, Hunedoara, Harghita, Constanța, Maramureș, Neamț, Brăila, Prahova și Galați. Aceste acorduri ne fac să ne asumăm responsabilitate mai mare în continuare, să demonstrăm capacitate maximă de implicare și perfecționare continuă.
În ultima zi a anului 2021, la vârsta de 32 de ani ați fost ales președintele Consiliului Raional Strășeni. Înainte, începând cu anul 2016 ați ocupat funcția de director al ADR Centru, iar concomitent ați deținut două funcții de consilier (consilier local din partea PDM în satul Lozova – raionul Străşeni şi consilier raional la Străşeni). În contextul prezentat, în ce măsură considerați că vă este utilă și v-ați folosit de experiența acumulată anterior, în acest mandat de președinte al Raionului Strășeni?
Fiecare experiență își lasă aportul în partea de evoluție a noastră, mai ales că domeniile precedente au legătură logică și directă cu activitatea actuală. Viziunea regională, planificarea principalelor domenii de activitate, analizele și studiile premergătoare documentației tehnice, prioritizarea cheltuielilor sau combaterea fenomenului de irosire a banului public, sinergizarea fondurilor, asocierea principalilor actori publici sau cunoașterea partenerilor și donatorilor pentru atragerea fondurilor – rămân să cred că sunt principalele avantaje care le am moștenite și vin în susținerea activității de moment și aduc valoare adăugată raionului nostru.
„Pe durata preaderării sperăm să beneficiem de sprijin administrativ, tehnic, dar nemărginit sprijin financiar”
Cum credeți că ar putea autoritățile locale din Republica Moldova să crească nivelul de absorbție al asistenței europene în următorii ani? Dar punctual pentru raionul Strășeni?
Odată ce Republica Moldova a primit statutul de țară candidată la UE în iunie 2022, ne-a crescut și posibilitatea de absorbție a asistenței și a proiectelor europene.
Pe durata preaderării sperăm să beneficiem de sprijin administrativ, tehnic, dar nemărginit sprijin financiar. În acest sens, de când am fost învestit în funcția de președinte al raionului Strășeni și observând necesitatea stringentă, dar și posibilitățile externe, am insistat pe crearea unei Secții care să se acceseze implicit pe scrierea proiectelor și atragerea de fonduri.
Mereu îndemn primarii, antreprenorii și Asociațiile obștești să se documenteze întru atragerea de investiții și să aplice pentru cursuri eficiente de scriere a proiectelor, asta fiind cu adevărat o necesitate a viitorului.
Care sunt principalele provocări și constrângeri pe care le-ați avut de înfruntat de la începutul mandatului și până în prezent?
Ținând cont de specificul activității de când am fost ales în calitate de președinte neafiliat politic sau independent, cea mai mare provocare rămâne argumentarea, integrarea și coalizarea majorității consilierilor aleși. Un alt exercițiu dificil este creșterea capacității instituționale și adaptarea cerințelor zilei de astăzi a funcționarilor acestei instituții, dar care totuși este în mișcare ascendentă.
Totodată nu pot să nu menționez problema națională pe care o avem la capitolul asociere în scrierea proiectelor dar și în procesul propriu-zis de scriere, spre care chiar privesc optimist, inevitabil o să crească odată cu posibilitățile oferite de statutul de preaderare a țării noastre.
În ultimii ani, în raionul Strășeni, sprijinul UE s-a resimțit prin proiectele naționale, dar și cele locale. Cum ați caracteriza finanțarea primită și sprijinul partenerilor de dezvoltare de la nivelul raionului Strășeni? S-a înregistrat vreun progres în acest sens în ultimul an?
Uniunea Europeană alături de partenerii de dezvoltare și de statul Român este, de departe, principalul finanțator al Republicii Moldova. Banii alocați pentru finanțare sunt prevăzuți pentru drumuri, educație, sănătate, agricultură, dezvoltarea afacerilor și altele.
Un lucru este cert, ținând cont de părerea împărțită a societății referitor la modelul de dezvoltare – valoarea sprijinului este enormă. Dacă vorbim de specificul raionului Strășeni, de aspirațiile europene și românești, de munca și dedicația demonstrată, cu toată modestia vreau să cred că, încrederea partenerilor este în ascensiune, fapt demonstrat prin noile proiecte demarate, parteneriate, atragere de finanțări și deschiderea tuturor instituțiilor pentru colaborare și dezvoltare.
Ce date puteți oferi investitorilor străini referitor la piața forței de muncă locale? Ce oportunități investiționale oferă Strășeni?
La capitolul forței de muncă, raionul Strășeni, înscrie ofertă calificată, astfel avem un mediu propice pentru a fi propus investitorilor străini. La moment lucrăm asupra Strategiei de dezvoltare a turismului în raion, astfel în scurt timp vom putea oferi investitorilor niște subzone turistice concrete sau locații favorabile și profitabile, dar absolut necesare.
Pentru investitorii străini, un avantaj reprezintă și forța noastră de muncă catalogată drept una ieftină și preponderent calificată. Acest fapt poate fi confirmat și de antreprenorii din Zona economică liberă din Strășeni, rezidenții Parcului Industrial. În perioada următoare finalizăm portofoliul investițional, adică o mapare a obiectelor și terenurilor disponibile pentru potențialii investitori.
Vă mulțumim pentru aportul valoros pe care l-ați adus în cadrul interviului. Am fost captivați de punctele dvs. de vedere și de informațiile pertinente pe care le-ați oferit, care ne-au arătat această perspectivă, prin care ați evidențiat atât provocările, cât și oportunitățile, iar acestea ne-au adus o mai bună înțelegere a rezultatelor obținute până în prezent.