Monica Harja-Zlăvog, director al Direcţiei PR Nord-Est: “Proiectele vizate a fi finanțate au potențialul de a contribui la îmbunătățirea infrastructurii verzi”
Monica Harja-Zlăvog este director al Direcţiei PR Nord-Est. În discuția noastră, a punctat care sunt principalele direcții de finanțare prin Programul Regional Nord-Est 2021-2027, ne-a prezentat perspectiva asupra POR și domeniile pe care le vizează
În plus, am cuprins în dialogul nostru și studiul de oportunitate care a generat oportunitățile de finanțare pentru IMM-uri, cu scopul și concluziile acestuia, după care ne-a detaliat obiectivele specifice ale proiectelor de digitalizare și inovare din cadrul POR.
ADR Nord-Est s-a fost înființat în baza legii nr. 151/1998 și Hotărârea Tribunalului Neamț nr. 38PJ/01.04.1999, fiind organ executiv al Consiliului pentru Dezvoltare Regională Nord-Est. ADR Nord-Est stimulează și sprijină valorificarea potențialului regional.
Programul Regional Nord-Est 2021-2027 punctează un nou început pe drumul dezvoltării regionale. Se consfințește astfel, parteneriatul solid cu autoritățile publice centrale, locale, mediul academic, privat și societatea civilă.
Acest program are ca scop îmbunătățirea calității vieții locuitorilor regiunii, reducerea decalajelor de dezvoltare intra și interregionale și creșterea competitivității regiunii la nivel european.
“Proiectele vizate a fi finanțate au potențialul de a contribui la îmbunătățirea infrastructurii verzi, prin adoptarea unor soluții care să permită reducerea amprentei ecologice a componentei antropice”
Care sunt principalele direcții de finanțare prin Programul Regional Nord-Est 2021-2027?
Programul Regional Nord-Est 2021-2027 are ca principale direcții de finanțare domeniile: specializare inteligentă și inovare, competitivitatea IMM-urilor, digitalizare, eficiență energetică, dezvoltare urbană, mobilitate durabilă și conectivitate, protecția naturii și a biodiversității, infrastructura educațională, turism și cultură/patrimoniu cultural.
As spune că direcția de finanțare este, de fapt, o culoare: VERDE! Proiectele vizate a fi finanțate au potențialul de a contribui la îmbunătățirea infrastructurii verzi, prin adoptarea unor soluții care să permită reducerea amprentei ecologice a componentei antropice.
Adoptarea unor soluții compatibile cu principiile infrastructurii verzi contribuie totodată la îmbunătățirea condițiilor de viață ale comunităților locale, prin asigurarea menținerii condițiilor ecologice optime.
În scrierea POR-ului 2021 – 2027 s-a avut în vedere corelarea cu finanțările guvernamentale (Anghel Saligny, cele oferite de Ministerul Mediului, Turismului acordate Organizațiilor de Management al Destinațiilor, de la Ministerul Agriculturii etc) și cu celelalte programe prin care se realizează finanțări europene?
La nivel național, este constituit un Comitet interministerial pentru coordonarea şi monitorizarea participării României la programele şi iniţiativele europene gestionate centralizat de către Comisia Europeană, iar procesul de asigurare a complementarităților dintre programele regionale și programele naționale a fost derulat sub coordonarea MIPE, în calitate de autoritate națională de coordonare în procesul de programare a PR Nord-Est.
Preocuparea noastră a fost aceea de a asigura complementaritățile cu Programele Naționale aferente Politicii de Coeziune (de ex: Creștere Inteligentă si Digitalizare, Transport, Educație și Ocupare, Incluziune si Demnitate Socială), precum și cu Mecanismul de Redresare și Reziliență (PNRR).
“Programul Regional Nord-Est 2021-2027 este o oportunitate de finanțare a activităților în cadrul proiectelor care vizează cresterea și întărirea unor sectoare care au cu adevarat nevoie de sprijin”
Cum ați caracteriza actualul POR? Vă rugăm să faceți referință la domeniile finanțate, continuitatea finanțărilor în complementaritate cu exercițiile trecute dar și oportunitățile oferite START-urilor și nu în ultimul rând complementaritatea cu programele de finanțare operate de statul român.
Programul Regional Nord-Est 2021-2027, din perspectiva noastră, a celor care lucrează în Autoritatea de Management, este o oportunitate de finanțare a activităților în cadrul proiectelor care vizează cresterea și întărirea unor sectoare care au cu adevarat nevoie de sprijin; este de asemenea o provocare care vine la pachet cu oportunitatea.
Cele mai multe din domeniile vizate au făcut și obiectul finanțărilor prin programele operationale regionale anterioare; însă, odată cu adoptarea – în luna iunie 2021 – regulamentelor europene specifice, ceea ce s-a schimbat este accentul, orientarea pe care trebuie s-o acordam intervențiilor noastre. De exemplu:
- în domeniul educatiei, în POR 2014-2020 se finanțează școli care aveau probleme cu abandonul scolar, rata promovabilitatii, etc. Prin PR Nord-Est, se finanțează măsuri de eliminare , neîncurajare a manifestarilor de segregare în școli. Nu este o temă nouă (în general) dar apare de data aceasta clar specificată în condițiile de eligibilitate. Rolul nostru este să transpunem acest deziderat în felul în care formulăm activitățile și cheltuielile eligibile, criteriile de selecție și eligibilitate, documentele pe care le solicităm în sprijinul cererilor de finanțare.
- tema orizontală imunizarea la schimbările climatice și respectarea principiului DNSH (Do No Significant Harm- A nu prejudicia mediul in mod semnificativ) a devenit stringentă în această perioadă, toate proiectele finanțate ar trebui să își propună măsuri prin care să se facă ceva bun pentru mediul care ne înconjoară, după principii și reguli pe care noi trebuie să le punem la dispoziție. Evident, sunt diferențe între proiecte, diferențe izvorâte din profilul și domeniul în care se intervine prin activitățile proiectului și prin elementele care caracterizează perioada de operare a investitiilor.
- accentul pe „verde” în proiectele de regenerare urbană, de mobilitate urbană; nu se acceptă finanțarea unor mijloace de transport în comun cu combustibil fosil, nu se acceptă finanțare asfaltării „gri” în cadrul acestor proiecte, cu excepția benzilor dedicate transportului în comun și a pistelor de bicicletă.
Cu privire la start-up, dincolo de aspectul legat de complementaritate în programare asa cum l-am descris mai devreme, asigurăm condițiile implementării unor proiecte ale start-up-urilor și spin-off pentru dezvoltarea, validarea și lansarea pe piață a unui produs minim viabil (MVP).
Intervenția va sprijini organizațiile intermediare (incubatoare și acceleratoare de afaceri) să își dezvolte capacitatea și să livreze servicii de suport (formare, instruire, coaching și mentoring, informare, etc) către start-up și spin-off pentru a identifica și dezvoltă proiecte de tip MVP și va sprijini start-up și spin-off selectate din rândul beneficiarilor de servicii să implementeze proiectul MVP.
Proiectele MVP vor propune dezvoltarea unui produs care include un set minimal de funcționalități cheie ce permit lansarea pe piață a conceptului la care se lucrează într-un timp cât mai scurt, cu efort și costuri minime. Prin această intervenție programul răspunde Strategiei ROSTARTUP.
Există un studiu de oportunitate care a generat prioritățile de finanțare pentru IMM-uri?
În vederea orientării resurselor financiare disponibile prin PR Nord – Est 2021 – 2027 către investiții care să impulsioneze creșterea competitivității Regiunii Nord – Est, care să contribuie la creșterea valorii adăugate la nivelul regiunii, în anul 2021 am elaborat un Studiu privind domeniile economice cu potențial de competitivitate în Regiunea Nord-Est pentru perioada 2021-2027.
Scopul acestui studiu a fost acela de a identifica domeniile economice cu potențial de competitivitate la nivelul regiunii Nord-Est, profilul întreprinderii – potențial beneficiar de finanțare si condițiile de performanta pe care aceasta ar trebui sa le îndeplinească pentru accesarea finanțărilor disponibile.
Concluziile acestui studiu constituie premisele obiective ce vor sta la baza adoptării deciziei de concentrare a investițiilor viitoare realizate de IMM-uri prin accesarea fondurilor alocate din PR Nord-Est 2021-2027 în cadrul Priorităților 1: Nord-Est – O regiune mai competitivă, mai inovativă și 2: Nord-Est – O regiune mai digitalizată.
Care sunt efectele scontate prin finanțarea proiectelor de digitalizare, inovație pe care s-a pus un accent deosebit în acest POR?
Obiectivele specifice ale acestor intrevenții sunt:
- Valorificarea avantajelor digitalizării în beneficiul cetățenilor, al companiilor, al organizațiilor de cercetare și al autorităților publice;
- Încurajarea capacităților de cercetare și inovare și adoptarea tehnologiilor avansate, sprijin pentru dezvoltarea capacității de inovare a IMM, facilitarea transferului de cunoaștere de la organizații de cercetare către IMM, dezvoltarea inovativă a clusterelor;
- Dezvoltarea competențelor pentru specializare inteligentă, tranziție industrială și antreprenoriat;
Ținta este creșterea capacității ecosistemului de cercetare de a răspunde unor nevoi reale identificate de industrie și în procesul de descoperire antreprenorială regional, prin program vor fi sprijinite proiecte ale organizațiilor CDI regionale care vizează activități CDI în colaborare cu IMM.
Se regăseste în acest POR mult așteptatul și doritul PARTENERIAT între ADMINISTRAȚIA PUBLICĂ LOCALĂ și MEDIUL DE AFACERI?
Nu se regăseste un beneficiar de tip parteneriat între entități publice și entități private în sensul OUG 39/ 2018, instituțional sau contractual; însă, am avut în vedere ca pentru domeniile în care această colaborare ar fi oportună și care coincid cu obiective de intervenție prin Programul Regional, să construim scheme de finanțare care să aibă impact în această direcție.
Mă refer aici la cercetare- inovare, și mai exact la operațiunea Activități CDI în colaborare cu IMM și investiții în organizațiile CDI publice și universități.
În domeniul Regenerării urbane avem de asemenea planificată o „deschidere” pe care UAT o vor realiza prin proiect- investiții în infrastructura- pentru IMM din industrii creative (meșteșuguri, artizanat, arte vizuale, etc., inclusiv acțiuni de promovare) în legatură cu infrastructurile reabilitate/ create.
“Avem datoria de a menține și întări încrederea pe care o avem unii față de alții, de a contribui la creșterea capacității administrative a beneficiarilor noștri”
Dacă este posibil, vă rugăm să ne oferiți o analiză comparativă între actualul POR și precedentul sub aspectul: indicatorilor de calitate, țintelor de atins, modului de selectare și respectiv evaluare al proiectelor.
Pentru fiecare perioadă de programare, Regulamentul de dispoziții comune aferent conține prevederi legate de regimul indicatorilor. Astfel, pentru perioada 2021-2027, regulamentul UE 1060/2021, prevede ți conține o anexă dedicată indicatorilor comuni de realizare și rezultat, care sunt utilizați obligatoriu de toate Statele Membre, oferind în acest fel un grad ridicat de comparabilitate și de agregare a informațiilor.
Cât privește procesul de selecție a proiectelor, aici da, va fi o binevenită schimbare, în sensul că dupa verificarea conformității administrative- care ne așteptam să fie 100% digitalizată, se va trece la selectarea proiectelor (prin aplicarea grilei de evaluare a criteriilor de selecție) în cadrul unui proces digitalizat într-o proporție de cel putin 50%, urmând ca doar proiectele astfel selectate să fie verificate din punct de vedere al eligibilității.
Această abordare va conduce și la scurtarea semnificativă a timpului de așteptare de la depunerea cererii până la semnarea contractului de finanțare. Am spus „ne asteptăm” pentru că azi, când vorbim, proaspăt ieșită din consultare publică, există o reglementare legală – Ordonanța de urgența privind unele măsuri de simplificare și digitalizare în domeniul fondurilor externe nerambursabile pentru Politica de Coeziune pentru perioada de programare 2021-2027, care prevede aceste modificări.
Ce recomandări aveți pentru viitorii beneficiari?
Leg eventualele recomandări de așteptări. Așteptări există pe mai multe coordonate și nu pot spune că împlinirea (doar) a unora garantează un bun parcurs de la ghidurile solicitantului până la ultima zi de monitorizare ex-post.
Lucrăm într-un sistem în care suntem implicați solicitanți de fonduri, beneficiari, autorități care gestionează folosirea banilor, autorități care controlează felul în care banii se cheltuiesc, autorități ale statului care emit reglementări, operatori economici cu ajutorul cărora proiectele prind viață.
Ținând cont de toate acestea, știu că noi avem datoria de a menține și întări încrederea pe care o avem unii față de alții, de a contribui la creșterea capacității administrative a beneficiarilor noștri, de întelegere a faptului că noi toți contribuim la o viață mai bună în regiunea noastră.
editor’s pick
latest video
news via inbox
Nulla turp dis cursus. Integer liberos euismod pretium faucibua